Chcem vám porozprávať jeden príbeh. Taký, ktorý vám fotografom ušetrí stovky Eur, čas, a zároveň neskončíte s „nervami v kýbli“. Rovnako môže byť aj  poučením pre klientov, hľadajúcich ten správny „typ“ profesionála pre svoju fotografiu.

Nie je to tak dávno, čo ma oslovila jedna firma so zákazkou vyfotografovania vysoko lesklého kovového výrobku.

Sám seba radím medzi svadobných a portrétových špecialistov. Napriek tomu sa okrajovo venujem aj produktovej fotografii. No keď som videl produkt, ktorý som mal tentoraz fotografovať, radšej som zákazku odmietol. Odporučil som klientovi môjho kolegu, ktorý je skúsený produktový špecialista. Možno sa vám to bude zdať zvláštne, prečo som sa tak rozhodol. Len tak sa vzdať „lacno“ zarobených peňazí? Mal som však závažný dôvod.

I keď sa to na prvý pohľad nezdá, fotografovať kovový výrobok s vysokým leskom, je veľmi ťažký proces. Ak má byť fotografia kvalitná, určená na prezentáciu, nesmú byť vidieť nežiaduce odlesky prostredia, odtlačky prstov a prach. Ak by som zákazku prijal, potreboval by som veľa času na experimentovanie so správnym nasvietením výrobku, aby nevznikali vyššie spomínané chyby. Zhotovením výslednej fotografie, ktorá by spĺňala nároky produktového manažéra, by som teda strávil minimálne dvojnásobok času oproti tomu, ktorý by potreboval môj kolega-špecialista. Pripravil by som sa tak o čas, ktorý môžem využiť efektívnejšie a venovať ho tvorbe kvalitných fotografii v žánroch, v ktorých sa cítim ako ryba vo vode. Rovnako by som o čas pripravil aj zákazníka.

Produktový dizajnér mal na to iný pohľad. Nedal na moju referenciu (neviem prečo, možnože najatie špecialistu bolo mimo ich rozpočet), a najal fotografa ženských aktov, ktorý bol dokonca cenovo hlboko pod ich vyčlenený rozpočet. Ten sa na fotografii natrápil. Namiesto plánovaných troch hodín z toho bolo sedem, a aj napriek tomu (čo sa dalo očakávať), firma s výslednou fotografiou nebola spokojná.

Vôbec som sa tomu nečudoval. Veď najali by ste si  napr. produktového fotografa, ktorý vôbec nefotografuje ľudí, alebo len zriedka, na fotografovanie svadby? Na zachytenie jedinečných a neopakovateľných okamihov? Je to skoro to isté, ako si nechať operovať mozog chirurgom so špecializáciou na urológiu. Pravdepodobne by to po dlhej príprave aj zvládol, ale napriek tomu by ste o úspešnom výsledku asi pochybovali.

Dúfam, že ste teda odpovedali rázne NIE.

Svoju lekciu dozaista dostal aj fotograf aktov, ktorý nezískal kladné referencie a neefektívne minul veľa času. No a produktový manažér? Asi si viete predstaviť, akú radosť mali jeho nadriadení, keď sa dozvedeli, že musia dať výrobok znova vyfotografovať inému fotografovi. Takže namiesto plánovaného ušetrenia ...

Najatím nevhodného fotografa-špecialistu:
  • Stratíte veľa peňazí.
  • Prídete o veľa času.
  • Vaše fotografie nebudú podľa vašich očakávaní.

 

Stojí to obom stranám skutočne za to?

Premýšľajte o tom!

3

4 Komentárov
  1. Sue
    2. september 2015 -
    Reply

    Hej, velmi dobry clanok, myslim si, ze kazdy fotograf sa aspon raz stretne s takymto rozhodovanim. A presne, nestoji to za to pre ziadnu zo stran. Takze, uplny suhlas s tvojim nazorom. ;-)

    • Ľuboš Ďurica
      13. september 2015 -
      Reply

      Ďakujem :-)

  2. 8. september 2015 -
    Reply

    Pekny článok Ľuboš. Áno úplne súhlasim so všetkým čo si napísal :)

    • Ľuboš Ďurica
      13. september 2015 -
      Reply

      Ďakujem pekne Peter.

Napísať odpoveď pre Ľuboš Ďurica - Cancel reply